Hogyan kezdődött az egész
Pontosan négy éve, 2018. február 2-án indítottuk útjára a régóta tervezett BrainMarket ötletemet. Egy hely, ahol a vásárlóknak lehetőségük lesz mindent megvásárolni az egészséges életmódhoz, nem csak étrend-kiegészítőket, hanem natúrkozmetikumokat, ökodrogokat és egyéb termékeket is, amelyeket napi szinten használunk, és segítik a méregtelenítő egészséges életmódot. Mai cikkünkben összefoglalom, hogyan jött létre a BrainMarket, mi előzte meg, és hogyan fejlődött a garázscég az évek során a mai napig, amikor több mint 40 főt foglalkoztat és csaknem 2900 m2-es területet kezel.
Vissza a múltba: 2015 teljes kezdete és a BrainMax 1.0
A BrainMarket 2018-as létrehozása megelőzte az első termék, a BrainMax 1.0 kifejlesztését, amelyen 2014-ben dolgoztam, és a csúcspontja volt álmomnak a "varázstablettákról", amelyek segítenek az emberek szellemi és fizikai teljesítményének növelésében. Ezt az álmot tápláltam a főiskolán, de még mindig nem volt mit csinálnom, ahogy az már némely projektemben :) De mint mindig, most is apám közbeszólt, kritizált, hogy még mindig verseket írok róla, és semmiért, amit nem csinálok. 't have, ami pozitívan hatott rám. És 2015-ben talán az első nootrop komplex (intelligens gyógyszer vagy olyan anyagok, amelyek javítják a gondolkodási képességet) napvilágot látott BrainMax 1.0 piacunkon.
Négy hónapig dolgoztam a kompozíción, és folyamatosan tökéletesítettem. Amikor az első 1000 darab megérkezett a gyártásból az irodámba, rájöttem, hogy egy jó kompozíció valószínűleg nem adna el nekem semmit, mert igazából fogalmam sem volt, hogyan adjam el az összes dobozt :) Mivel ez egy komplex a gondolkodás támogatására, Eszembe jutott, hogy megszólítsam Adam Česlík barátomat, egy frissen végzett pszichológust és a Performance Training projekt alapítóját. A szó engedett, és idővel Ádámmal két év alatt további négy terméket találtunk ki: BrainMax 2.0, BrainMax 3.0 Anabolic Dagger, Performance Electrolyte Complex és Performance Magnesium.
A 2017-es év és az első bestseller BrainMax 3.0 Anabolic Dagger
2017-ig az Anabolic Dagger megjelenése előtt még mindig a BrainMaxek voltak a fő bevételi forrásom, és más iparágakban kellett üzletet kötnöm, hogy tápláljam a BrainMax nevű hobbimat :) Ez megváltozott, de minden megváltozott az Anabolic Dagger megjelenésével, ami az első edzés előtti stimuláns nélküli adaptogének erejével, és egyben az első hormonoptimalizáló is volt a piacon. Nagy siker volt, és akkor kezdtem el gondolkodni azon, hogy elhagyom az üzletet, és csak étrend-kiegészítőket fejlesztek, gyártok és árulok.
A Dagger 2017 tavaszán jelent meg, és ahogy optimalizálta a hormonokat, nem csak az energia javulását vettem észre, hanem az alakot is. Ezenkívül az ügyfelek folyamatosan e-maileket írtak nekünk, hogy javítsák a tesztoszteronszintű vérvizsgálatokat, ami miatt elgondolkodtam, miért voltak korábban ilyen rossz hormoneredményeim nekem és másoknak, és elkezdtem többet tanulmányozni a mai hormonális problémákat. Felfedeztem egy problémát, a xenoösztrogéneket, amelyek olyan szintetikus anyagok, amelyek utánozzák az ösztrogének viselkedését a szervezetünkben, és így felborítják a hormonális egyensúlyunkat. A legnagyobb impulzus számomra The AntiEstrogenic Diet od Ori Hofmeklera című könyve volt, ahol a szerző összefoglalta, mit csináltam rosszul évek óta. Azt tapasztaltam, hogy a mai lakosság számos egészségügyi problémája a xenoösztrogének túlzott expozíciójában rejlik a napi fogyasztási cikkekben (kozmetikumok, illatszerek, drogériákban) és az élelmiszerekben. A xenoösztrogének felhalmozódása a szervezetben túlsúlyhoz, hormonális egyensúlyhiányhoz, civilizációs betegségekhez és a legrosszabb esetben rákos megbetegedésekhez (leggyakrabban mell, petefészek vagy prosztatarákhoz) vezethet.
De elég ijesztésekből, megpróbálom elmagyarázni neked, hogyan jött létre a BrainMarket és az ELSŐ ANTISZTROGÉN E-SHOP koncepciója. Elismerem, hogy ez a név sokak számára eléggé érthetetlen volt, mert az ösztrogénnel nincs semmi baj. Nem, nincs, de nem szenvedhet ösztrogéndominanciát a mérgező napi fogyasztási termékek vagy a rossz életmód miatt.
Csak a tabletták nem elegendőek az egészségedhez, teljesen meg kell változtatnod az életedet
2017 őszén életemben először natúrkozmetikumokkal is találkoztam, egészen véletlenül, amikor a feleségem vett nekem egy parabénmentes zuhanyozót a patikában. Addig a szupermarketekből származó zuhanyzókat használtam, és nem is sejtettem, hogy az alkalmi kiütéseket és viszketést okozhatják a napi rendszerességgel hordott mérgező koktélok. Abban a pillanatban az jutott eszembe, hogy csak a tabletták nem elegendőek az egészséges ember életéhez. Ezért arra gondoltam, hogy létrehozok egy helyet, ahol az antiösztrogén hatású natúrkozmetikumokat és drogériákat az étrend-kiegészítőkkel együtt árulják.
A BrainMarket 2018-ban indult
Több hónapos előkészületek és vásárlások után 2018. február 2-án elindítottuk a BrainMarketet. A név a BrainMax és a Market nevéből származik, amint láthatja. Ki kell emelnem, hogy addig nem üzemeltettünk e-shopot és a BrainMaxek értékesítését webes űrlapok kitöltésével biztosítottuk a weboldalon, így számunkra a raktárkezelés újdonság volt és így is lett :) Az indulás után azonnal elfogyott szinte az összes natúrkozmetikum és Tekintettel arra, hogy a vásárlást mínuszba engedtük, és beszállítónk éppen a raktárt költöztette, néhány vásárló két hétig várta a megrendelését, amiért évek múltán ismét elnézést kérek tőlük.
Adam Česlík barátom és üzlettársam ismét segített az indulásban, amikor a születésnapomon felhívott, hogy írt egy cikket a kozmetikumokban előforduló parabénekről, és megoldásként natúrkozmetikumokat tervezett a BrainMarketen. Ez pedig többé-kevésbé rákényszerített, hogy végre elindítsam a régóta készülő BrainMarket projektet. Ha nincs nyomása, lehet, hogy a mai napig nem indítottam elvolna :) Az induláskor csak én, Marek Tomíček (ma a nagykereskedelem és logisztika felelőse) és Víťa kolléganőm (ma gyesen), aki később a raktárvezetői posztot vette át, a BrainMarketnél dolgozott. Víťa fantasztikus volt, amikor rendelések özönlöttek, itt volt minden nap 5 óra túlórázás, például egy egész héten. Markkal még mindig hozzá vagyunk szokva a cég oltásához és bezárásához, szóval remek csapat voltunk :) Az ostravai Hladnovskán (családi ház) lévő főhadiszállásunk egyik kis helyiségében kezdtük, és az év végére az egész házat betelepítettük és még körülbelül négy embert felvetünk dolgozni , akik közül az egyik a feleségem volt, aki a vásárlásért felelt.
A BrainMarketben 2018-ban csak BrainMax-ot, Viridian-t, natúrkozmetikumokat, ökodrogokat, yerba és vízszűrőket lehetett vásárolni. Nagyon szerény e-shop volt, de az étrend-kiegészítők és a natúrkozmetikumok ötlete forradalmi volt. Egészen a BrainMarket előtt nem létezett ilyen koncepció, ma már szabványos. A piacot is jobbra változtattuk :)
BrainMarket 2019-ben
2019-ben, mint minden évben, 100%-kal növekedtünk évről évre, ami köszönetet marketing gurunak Máranak, aki rendet rakott marketingünkben és elindította az első kampányokat. A gyors növekedés miatt normál méltóságteljes raktárba kellett költözni, mivel továbbra is családi házból működtünk. Így hát beköltöztünk egy 300 m2-es raktárba, és azt hittük, nagyon sokáig ott leszünk. Egyszerűen nagyszerűnek tűnt nekünk a családi házhoz képest. Az ellenkezője volt, de igaz. Csak hat hónapot bírtunk itt :)
Az új termékek és a megrendelések növekedésével megoldottuk az e-shopok indításának klasszikus problémáit. Például: az ügyfeleknek a megrendelt termékektől eltérő árut küldtünk. Gyakran zaklattuk az ügyfeleket, hogy küldjék vissza nekünk a csomagot, ha valami rosszat küldtünk nekik, ami volt a legrosszabb, amitől undorodhattunk ügyfeleinktől. Mark Tomíčeknek köszönhetően megoldottuk ezeket a problémákat, aki reggeltől estig gondolkozott, hogyan szabadítson meg bennünket ezektől a viszontagságoktól. Itt elég volt "csak" vonalkód-leolvasókat implementálni és csomagokat komplettálni velük. És több ezer ilyen probléma merült fel, például megtalálták a módját, hogy ne használjunk buborékfóliát, és csökkentsük a felhasznált műanyagok mennyiségét. Ma, raktáron, úgy tűnik, minden magától megy, de minden rendszert és eljárást vérrel és verejtékkel vettek :) Nem volt szakértőnk, tanácsadónk. Mindent saját magunk tanultunk meg hibáinkról, igényeinkről és Öntől, ügyfeleinktől kapott visszajelzések alapján.
2019-ben 300 m2-es raktárunk volt, kb 10 főt foglalkoztattunk, és nagy nyomás nehezedett ránk, hogy új teret keressünk, mert már nem volt hova kipakolni az új árut.
BrainMarket 2020-ban
Mivel évről évre ismét kétszeresére növekedtünk, 2020 márciusában, a legnagyobb covid tilalmak és korlátozások idején költöztünk egy új, 700 m2 alapterületű raktárba. Akkor még senki sem tudta, mi történik, és mindenki gyanakodva nézett egymásra, nehogy megfertőződ jön covid tizenkilencel. A hétvégén azonban végre sikerült elköltöznünk, és az új helyiségekben dolgozhattunk, amelyek azonban nagyjából fél év után ismét kicsik voltak. Szerencsére a környéken néhány cég kiesett, így év közben volt időnk terjeszkedni, de csak jövőre.
2020-ban eléggé bővült a BrainMax termékek kínálata, és mi is valahogy intuitív módon a teljes egészség, nem pedig a fitnesz útjára léptünk, és ennek megfelelően építettük fel a teljes marketing filozófiát. Feltételeztük, hogy az egészség sokkal fontosabb, mint a kalóriák és az ismétlések számolása az edzőteremben. A BrainMarket kezdetén az ügyfélkör többé-kevésbé kiképző férfiakból verbuválódott, és idővel az volt a cél, hogy a BrainMarket mindenkihez közelebb kerüljön, akár edz, akár nem. A küldetésünk az volt, hogy megmutassuk az embereknek, hogyan éljenek egészségesebben, a lehető legegyszerűbben, és ez sikerül is :) Úgy emlékszem, ma, 2018-ban azon törtük a fejünket, hogyan csábíthatunk több nőt a vásárláshoz. Négy év alatt sikerült a férfiak javára 70/30 arányról a nők javára 70/30-ra lépnünk. 2020-ban csapatunk körülbelül 20 főből állt.
BrainMarket 2021-től jelen 2022-ig
Még 2021-ben is sikerült mindent megduplázni az értékesítéstől a létszámig, amivel mára már több mint 40 fő. A raktárterületet is négyszeresére, közel 2900 m2-re növeltük. Tudni kell, hogy ebből körülbelül 600 m2-t foglal el az élelmiszertermelésünk, ahol rudakat, egészséges keverékeket, dióvajat készítünk, egyszóval mindent, ami segít egy kicsit egészségesebben és finomabban élni kompromisszumok nélkül. A BrainMarket kezdete óta ugyanazt a filozófiát követem, amit a számba veszek, így nem is a mi ügyfeleink lesznek. És higgyétek el, a nehézségről vagyok híres :) Eladhatnánk sokat, és meglovagolhatnánk a népszerűségi hullámot hülyeségeken, de ezt nem tesszük, még akkor sem, ha elveszítjük az eladásokat. Annak ellenére, hogy több mint félmillió termékünk van raktáron, mindegyiket teszteljük, mielőtt megjelennének az étlapon.
A legutóbbi, 2021. novemberi BRAIN FRIDAY rekordsiker volt, de a raktári logisztika problémájával is először találkoztunk, amikor szó szerint összeomlottunk a rendelések rohama alatt, és esetenként több mint 10 napot is igénybe vett a rendelés feladása. A BraiMarket fennállása során arra törekedtünk, hogy a vásárló a megrendelést követő másnap kicsomagolja a megrendelését, és ez a BRAIN FRIDAY után kártyavárként omlott össze. Ezt a katasztrófát azonban a magunk javára használtuk, és egy hónapja mesterséges intelligenciát építettünk be a raktárban, amivel sokkal több rendelést tudtunk kezelni, még kevesebb embernél is. Továbbra is azon dolgozunk, hogy másnapra legyen ott a rendelésed :)
2021-ben egy sor bio szuperélelmiszerrel, a BrainMax Pure-ral, a saját natúrkozmetikumainkkal, a WellMax-szal, valamint a Blight light termékekkel is előrukkoltunk. Jelenleg 270 terméket kínálunk saját márkánk alatt. A legtöbbet képviselt márka a BrainMax Pure.
Ügyfelünk, mesterünk
A BrainMarket kezdetén a feleségemmel ügyfélszolgálatot végeztünk. Ma 7 kolléga 3 országban (Csehország, Szlovákia, Magyarország) foglalkozik az Ön igényeivel. Négy év alatt közel 200 000 percet töltöttünk telefonon Önnel, és csaknem 70 000 kérdésre válaszoltunk, miközben 98%-os ügyfélelégedettségi pontszámot tartottunk.
Projektek, amelyeket esetleg nem ismer
2021-ben úgy döntöttünk, hogy több időt és erőforrást fektetünk be olyan oktatási platformokba, mint a BrainPedia, hangos cikkek, receptek, valamint oktatási tartalmak létrehozása a közösségi hálózatokon és blogokon. Minél több minőségi információval rendelkezik ügyfélként, annál jobb választást tud majd hozni.
Köszönjük, hogy nálunk vásárolt
Nektek, szeretett ügyfeleinknek köszönhetően ma már nem vagyunk garázscég. Lehetőséget adtál nekünk a növekedésre és fejlődésre, és ezt köszönjük. Együtt több mint 12 000 fát ültettünk el, és legalább egy kicsit visszatértünk ahhoz, amit a tevékenységünkből vettünk. Semmi sem sikerült volna az Ön vásárlásai és hozzánk való hűsége nélkül. Minden nap előre visz minket visszajelzéseivel, fejlesztési javaslataival és a termékpaletta bővítésével. Nagyra értékeljük, és továbbra is törekszünk termékeink és szolgáltatásaink fejlesztésére, hogy a vásárlás ne egy rutin, hanem szórakoztató és pozitív érzelmek lehessenek :)
Végezetül szeretnék köszönetet mondani egész csapatunknak. Minden kollégámnak, aki mindennap segíti a BrainMarket boldogulását munkájukkal. Kollégáim nélkül nem írtam volna ma ide ezt a "dicsekvő" cikket. Régebben minden pozíciót ismertem a BrainMarketen, és bármikor bármit meg tudtam csinálni, de ma már azt sem tudom, mit hogy kell, és valószínűleg nem is tudnám megtenni. Nagyon köszönöm kollégáimnak a BrainMarket csapatából :)
Jiří Votava
Fordította: Richard Maceček
Ha hibát vagy elírást talált a cikkben, kérjük, jelezze nekünk e-mailben korrektura@brainmarket.hu Köszönjük!